nyhet

Enklere HMS-arbeid i barnehagen!
Av May-Britt A. Tenold
Publisert 10.mai 2017

Jeg snakker med Tone Tenold, Daglig leder i Barn-Nett. Tone er også en av gründerene bak IT-løsningen StyrerAssistenten, som er et verktøy for administrativt arbeid i barnehager. Tone har mye hun kan fortelle om drift av barnehager, men i dag skal vi fokusere på HMS-arbeidet.


TRAVLE DAGER

Som styrer i en barnehage har man en arbeidsdag som er like variert som den er givende. Samtidig er det en tidkrevende jobb; det er ikke lite som skal gjøres i løpet av en arbeidsdag. – I en travel hverdag havner HMS-arbeidet fort i andre rekke. Ikke bare skal arbeidet gjøres, det skal også dokumenteres og arkiveres. For mange oppleves dette nesten uoverkommelig, forteller Tenold. Barn-Nett tilbyr en enklere løsning – et gjennomprøvd produkt som mange er fornøyd med.


STYREREN OG STYRERASSISTENTEN

Med styringsverktøyet StyrerAssistenten lover Barn-Nett å gjøre HMS-arbeidet enklere og mer oversiktlig for deg som barnehagestyrer, samtidig som kravene i lover og forskrifter overholdes.

– Med StyrerAssistenten forholder du deg enkelt til både plandokumenter og årshjul – med færre enn ti punkter på gjørelisten hver måned, sier Tenold, og understreker at alle dokumenter automatisk oppdateres etter norsk lovgivning. – Ved hjelp av løsningen vår kommer du deg sikkert og systematisk gjennom HMS-arbeidet, samtidig som du enkelt finner dokumentene du trenger til enhver tid. Dette er ferdige, bransjerettede HMS-dokumenter som kan brukes som de er, med mulighet for tilpasning til den enkelte barnehage. Slik oppnås det enkelt en skreddersydd HMS-løsning. – Når tilsynene kommer på besøk, er allerede HMS-rutinene dokumentert og ligger klart til å vises frem fra arkivet, smiler Tenold og legger til at barnehagene på denne måten også får laget sin egen skryteliste over arbeidet som gjøres.


STYRERASSISTENTEN OG PERSONALET

Med StyrerAssistenten følger gratisappen Barn-Nett eAsy. eAsy er utviklet for å hjelpe våre kunder til å innfri HMS og dokumentasjonskravene som stilles. Den er også en forlengelse av StyrerAssistenten. Alt som registreres i appen kommer direkte inn i StyrerAssistenten. Slik unngår man mellomledd som resulterer i store papirbunker på skrivebordet. Her kan du melde avvik, risikovurdere, loggføre og enkelt skanne kontrakten på medisinering eller notater fra foreldresamtalen. Du kan også ta bilde av skade på barnet eller spikeren i lekestativet for å dokumentere avvik.


Med støtteverktøyet Personal får alle ansatte i barnehagen egen bruker i barnehagens webportal. Her ligger både personal- og HMS-dokumenter fra StyrerAssistenten, tilpasset brukernes roller i barnehagen – for eksempel pedagogisk leder, assistent eller verneombud. Personalet i barnehagen får dessuten god oversikt over rettigheter og plikter gjennom en temabasert oversikt.


STYRERASSISTENTEN OG FORESATTE

StyrerAssistenten er imidlertid ikke bare utviklet for intern bruk. Med webappen eBarnehage kan barnehagen også dele dokumenter og annen informasjon med foresatte på en enkel og sikker måte. 


– Ønsker du å komme i gang med digitalt HMS-arbeid har vi løsningen. Vi tilbyr både kurs og fri brukerstøtte. 700 barnehager har allerede valgt Barn-Nett som sin løsningsleverandør, avslutter Tenold.